donderdag 2 maart 2017

Boekreview: First Bite


Het is geen nieuw boek
waar ik je hier iets over wil vertellen.
First Bite, geschreven door Bee Wilson,
kwam al uit in 2015
en ligt, als ik eerlijk ben,
ook al bijna een jaar
bij mij op de kast.

Al die tijd
had ik niet de focus
om een informatief boek te lezen
én er daarna nog over te vertellen ook.
Ik kan niet zeggen
hóe blij ik ben
dat dit vermogen er nu wel weer is!


In First Bite onderzoekt Bee Wilson
hoe we aan onze smaakvoorkeuren en eetgewoonten komen.
Het levert een geweldig interessant boek op!
Wilson neemt je mee op reis
naar verschillende culturen
en weet daarmee heel duidelijk aan te tonen
hoeveel invloed de cultuur en omgeving waarin je opgroeit
heeft op de manier waarop je omgaat met eten.


Wilson gaat uitvoerig in
op het belang van goede voeding voor kinderen
en, o zo belangrijk,
het belang van 'samen eten',
met het hele gezin aan tafel.


Alleen veelvuldig in contact komen
met voedzaam en lekker eten,
zorgt ervoor dat het vertrouwd wordt
hiernaar te grijpen.
Zeker als je er de associatie
van gezelligheid en liefdevol gezelschap bij hebt.



De belangrijkste boodschap in het boek,
impliciet en expliciet,
is dat nieuwe eetgewoonten aan te leren zijn.
 Ons reuk- en smaaksysteem 
is een van de weinige dingen in een volwassen brein 
dat zichzelf constant vernieuwd.
Dus al zijn je voorkeuren cultureel bepaald
en jaar in, jaar uit bevestigd door wat je at,
het verwerven van nieuwe eetgewoonten en smaakvoorkeuren
hoeft soms niet meer dan een paar weken te duren.

  Het geheim:
Zorg dat gezond eten hetzelfde is als lekker eten!
Dat is een zoektocht die ik hier in huis
zo'n drie jaar geleden gestart ben
en die ons,
ondanks dat we pas een klein stukje van de tocht hebben afgelegd,
al veel vruchten heeft doen plukken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten