zaterdag 4 maart 2017

Perzikenchutney


Ja, ja, ik weet het...
het is helemaal geen perzik-seizoen nu!
Maar weet je,
wist ik nog niet hoe het smaakte
en of het het delen waard was.

Nu ik de chutney echter gebruikte
in twee verschillende gerechten
die er allebei erg lekker door smaakten,

weet ik dat ik het recept
met een gerust hart kan delen.
 Móet delen zelfs,
want anders heb je natuurlijk niets
aan de twee recepten
die hier de komende dagen volgen ;)



Perzikenchutney

Ingrediënten:
600g perziken
230 g ui
300 g rietsuiker
40 g rozijnen
2,5 dl witte wijnazijn
0,5 dl kombucha-azijn (flink verzuurd)
1/2 tl djahe
1/2 tl gemalen kaneel
snuf zout
snuf gemalen staartpeper

Bereiding:
Schil en ontpit de perziken en snijd ze in stukken.
Doe de perziken in een pan en voeg de kernen van vier perzikpitten toe.
Snijd de ui fijn en voeg deze toe, evenals de rest van de ingrediënten.
Zet de pan op de plaat en laat het goedje sudderen.
Roer de perziken tot moes en laat de chutney inkoken tot de gewenste dikte.
Schep de chutney heet in potten en sluit deze meteen af. Wil je zeker weten dat de chutney langer houdbaar is, weck dan de potten nog 20 minuten bij 80 C.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten