maandag 14 oktober 2019

Kooktober - Mini pizza's van bakbananen

Als je dan toch die pastasaus gemaakt hebt,
uit mijn vorige post,
maak er dan meteen
deze lekkere pizzabodems bij!


De pizzabodems zijn gemaakt van groene bakbananen.
Waarom je dat zou willen?
Nou, misschien omdat je glutenvrij moet eten,
of omdat het echt een heel makkelijk en snel recept is,
of omdat je je graag laat verrassen,
of graag op avontuur gaat in de keuken.



Dit waren in ieder geval wel míjn redenen
om het eens te proberen.
En voor mij bleken deze pizzaatjes
een absolute winnaar!
 Ook manlief en de Pubers eten ze graag!

Ik bak regelmatig een flinke hoeveelheid
van deze mini bodems,
besmeer ze met saus,
beleg ze eventueel alvast met wat plakken gekookte biet
en/of gefruite ui-ringen
en vries ze dan, op een bakpapiertje, los in.
Eenmaal goed bevroren
stapel ik ze in een zakje of bakje.
Zo heb ik altijd een snelle pizza mogelijkheid!


Uit de vriezer op de bakplaat,
eventueel nog wat extra beleggen met (gare) groenten,
tonijn, salami, (vegan) kaas of ananas
- van mij mag het allemaal -
en 10 minuten de braadoven in.
Bodempjes die al ontdooid zijn,
kun je zelfs in een paar minuten
op de sudderplaat weer lekker bakken.


Mini pizzabodems van bakbananen

Ingrediënten:
1 groene bakbanaan
1 el kokosolie
1/2 el tapiocameel
 snuf knoflookpoeder
snuf zout
evt. wat oregano

Bereiding:
Pel de bakbanaan. Meestal gaat dat makkelijk zo: snijd de beide uiteinden van de banaan. Snijd de schil dan overlangs in. Breek de schil open en pel deze voorzichtig van de banaan.
Breek de banaan in grove stukken en doe deze in de keukenmachine.
Pulseer een paar keer.
Voeg dan de overige ingredienten toe en laat de keukenmachine er een klef, maar egaal, deegje van draaien.
Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Haal met een lepel kleine scheppen deeg uit de machine en verdeel deze over de bakplaat (mijn scheppen zijn ong. een halve lepel groot).
Leg een tweede stuk bakpapier over de bolletjes deeg en druk dan met een vlak voorwerp (ik heb een kleine gietijzeren deksel) de bolletjes plat, zo'n 1-2 cm dik. Bij mij hebben de bodempjes een doorsnede van ong. 12 cm.
Schuif de bakplaat op de bodem van de braadoven. Let op: het 2e bakpapier blijft erop liggen.
Bak de bodems hier 8-10 minuten. Houd ze in de gaten want het is afhankelijk van hoe heet je oven is en hoe zetmeelrijk de banaan is die je gebruikt. Dit kan per keer verschillen.
Na deze tijd haal je het 2e bakpapier eraf en schuif je de bakplaat bovenin de bakoven. Bak de bodems hier in 8-10 minuten verder af.
Besmeer de bodems met een dunne laag saus of pesto en beleg ze met een topping naar keuze.
Bak ze nog 5-10 minuten bovenin de braadoven.
Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Tja, ik laat me graag verrassen in de keuken, dus na die lekkere ovensaus moet ik nu met bakbananen aan de gang,haha! Ben benieuwd!Groetjes, Kirsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En, ben je al met de bakbananen in de keuken beland? Ik ben benieuwd naar je ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen