vrijdag 11 oktober 2019

Kooktober - Traybake pastasaus

 
Onze pastasaus maak ik eigenlijk altijd in de oven.
Ik snijd gewoon een braadslede vol groenten,
nét dat wat ik in huis heb,
en rooster deze gaar.
De gekarameliseerde groenten
gaan daarna mét het bakvocht in de blender
om er als saus weer uit te komen.


Als ik kerstomaten gebruik,
snijd ik de andere groente ook wat kleiner
en gaat de braadslede zo'n 35 minuten
bovenin de braadoven.
Deze tomaten worden gehalveerd.

Grote tomaten snijd ik in kwarten
en bij deze variant
worden de andere groenten ook grover gesneden.
De knoflooktenen halveer ik,
of snijd ik zelfs in meerdere repen,
en steek ik in het vruchtvlees van de tomaten.



Zout en peper eroverheen kan...
net als wat takjes rozemarijn of tijm,
of wat andere kruiden of specerijen.
Maar je kunt alles ook roosteren zonder extra smaakmakers
en de saus later aanpassen
passend bij het gerecht waarvoor je het wilt gebruiken.

Of, wat ik ook geregeld doe,
de saus aanlengen met wat water of bouillon
en als een voedzame soep op tafel zetten.
Ook heerlijk!

Een recept waarmee je alle kanten op kunt!



Traybake pastasaus

Ingrediënten:
500 g tomaten
rode biet, venkel, paprika, courgette, pompoen, ui, wortel, pastinaak, aubergine, bataat enzovoort
2-4 tenen knoflook (naar smaak)
evt. takjes rozemarijn/tijm

Bereiding:
Vet een grote braadslede in met wat olie.
Was de tomaten en snijd ze in kwarten.
Snijd de overige groenten die je wilt gebruiken in grove stukken.
Zorg dat je de braadslede flink kunt vullen, maar de groenten niet teveel overlappen.
Snijd de knoflooktenen in vier stukken.
Doe alle groenten in de braadslede en besprenkel met olie.
Hussel alles goed door elkaar.
Draai de tomaten met het vruchtvlees naar boven en steek er, verdeeld over de braadslede, de stukken knoflook in.
Maal er vers zout en peper overheen en leg de takjes kruiden tussen de groenten.
Schuif de braadslede bovenin de braadoven en rooster daar alles in zo'n 50 minuten gaar. (Let op, bij kerstomaten de baktijd verkorten)
Verwijder de kruidentakjes, als je deze gebruikt hebt, en doe de rest van de inhoud van de braadslede (juist ook het bakvocht) in een blender of keukenmachine om tot een egale saus te mixen.

Je hebt nu een saus waarmee je nog allerlei kanten op kan. Gebruik er oregano en basilicum in voor een Italiaanse pasta of op de pizza of voeg currykruiden en kokosmelk toe voor een heerlijke currysaus. Hoe dan ook, eet smakelijk!

1 opmerking:

  1. Oh, wat een heerlijk recept lijkt me dit! Heb nog nooit groente in de oven geroosterd.Via Ingthings kwam ik op jouw blog terecht. Ga snel nog even verder lezen en inspiratie opdoen! Fijne dag verder!

    BeantwoordenVerwijderen