donderdag 3 september 2020

Glutenvrije speculonje's

 
Speculonje's!
Een kruising tussen kaneelkoekjes, speculaas en bastognekoeken.
Een absolute favoriet hier in huis.
 
Een glutenvrije, zuivelvrij, eivrije koek
die zich al na één beet
geliefd maakt met ieder die 'm eet!

Het originele recept vond ik bij FemkesFoodies
en eerlijk is eerlijk,
zo heel veel wijkt mijn recept er niet van af.
Ik voegde hazelnootmeel toe
en vervang het ei altijd door een lijnzaad/chiazaad-papje.

Femke gebruikt wijnsteenbakpoeder
en dat heb ik nooit in huis.
Bij mij wordt dat baksoda en een beetje azijn.

De kruidenmix uit het recept van Femke
heb ik drastisch naar beneden bijgesteld.
Maar ik denk dat het afhangt
van de samenstelling van je speculaaskruiden
en wat je zelf lekker vindt.

Even uittesten dus!
Maar geloof me,
dat is met deze koekjes geen straf ;)
 

Glutenvrije speculonje's


Ingrediënten:
50 g amandelmeel (gemalen amandelen)
50 g hazelnootmeel (gemalen hazelnoten)
100 g bakbaanmeel
80 g kokosbloesemsuiker
1 1/2 tl koekkruiden
1/2 tl kaneel
snuf kardemompoeder
100 g kokosolie
1 el lijnzaad of chiazaad, tot papje geroerd met 2 el water en 1 el appelazijn
1 tl baksoda

Bereiding:
Maal de amandelen en hazelnoten in een keukenmachine tot fijne stukjes.
Voeg de rest van de ingredienten toe. Zorg dat de kokosolie zacht is.
Laat de keukenmachine alles door elkaar kneden. Natuurlijk kun je dit ook gewoon met de hand doen.
Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Vorm bolletjes ter grootte van een walnoot van het deeg en leg ze op de bakplaat.
Druk ze dan plat, met je middelste drie vingers net wat uit elkaar. Zo krijg je van die mooie groeven in je koekjes. Hou een dikte van ong. 1 cm aan.
Schuif de bakplaat op de 2e richel van boven in de bakoven (of in een oven van (170 °C) en bak de koekjes hier in 25 minuten gaar.
Let op: iedere oven bakt anders dus hou je koekjes in de gaten!
De koekjes zijn het lekkerst als ze afgekoeld zijn.
Succes met wachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten