woensdag 20 september 2017

Jam van paprika


Vorig jaar won ik de confituurbijbel
Een prachtig boek
met de meest geweldige confituren,
of jammen zoals wij in Nederland zeggen,
uh, of zeggen wij jams?
Ok, goed, uh...
confituren dus!

Ieder ander zou waarschijnlijk beginnen
met het maken van een lekkere vruchtenjam.
Maar steeds maar weer blijkt
dat mijn hoofd (of onderbuik) op een andere manier werkt ;)
En dus vond manlief mij in de keuken
bezig met het maken van uienjam,
rode uienjam, jam van courgettes,
jam van tomaten, chili-jam
én jam van paprika.
 En deze laatste zal ik hieronder met je delen.


Bij gebrek aan rode wijn
gebruikte ik de enige wijn die ik wél had staan
(geen wijndrinkers hier in huis)
en dat was een appel-vijg wijn
Mocht het resultaat daar minder van zijn geworden,
dan durf ik het originele recept niet eens meer te proberen.
Mijn variant smaakte namelijk al goddelijk!


Jam van paprika
(700 ml jam)

Ingrediënten:
300 g rode paprika's (schoongemaakt gewicht)
150 g oranje paprika (ook schoon)
1/2 rode peper (schoon)
90 g rode ui
1 teen knoflook
gember, een dobbelsteentje
1 el citroenzest
50 ml citroensap
100 ml rodewijnazijn
150 ml appel-vijg wijn
snuf zout
1 el olijfolie
geleisuiker (versie 1:2)

Bereiding:
Snijd de paprika, peper, ui, knoflook en gember in stukken.
Verhit de olie in een pan en stoof hierin de groenten even aan.
Voeg citroensap, rasp, zout, azijn en wijn toe en laat het goedje tien minuten afgedekt sudderen in de kookoven.
Mix dan alles fijn met een staafmixer, of doe het net als ik in de blender.
Weeg hoeveel paprikamengsel je hebt en voeg de helft van dit gewicht aan geleisuiker toe.
Roer de suiker er goed door en breng het mengsel aan de kook.
Als het flink borrelt, tel je drie minuten.
Haal dan een lepeltje jam uit de pan en doe dit op een bordje. Trek na 40 tellen je vinger erdoorheen. Als de getrokken lijn blijft staan is je jam klaar.
Schuim, als dit nodig is, de jam af.
Vul steriele potjes tot de rand met de hete jam. Sluit ze meteen af en laat ze op de kop afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten