donderdag 28 september 2017

Hartig gevuld kaas-uienbrood van kikkererwtenmeel


Toen ik dit recept zag bij Simone
wist ik het meteen:
dat wilde ik proberen met kikkererwtenmeel!
Ik voelde gewoon
dat het overheerlijk zou zijn!

Nou, dat gevoel stelde me niet teleur!
Na het maken van de foto's
hapte ik snel een puntje weg.
Het was ook al een tijdje lunchtijd...
En het was zo lekker,
dat ik hardop gekreund heb (ja echt...)
en snel nog een punt heb genomen.



En toen, 
tegen beter weten in, 
want met het kikkererwtenmeel moest het wel erg machtig zijn,
nóg een punt.
Ja, en daarna had ik dus buikpijn ;)

Na een dag is dit hartige brood echt wel wat droog geworden.
Ik raad je dus aan om het vers te eten.
Het is het zo waard!



Hartig gevuld kaas-uienbrood van kikkererwtenmeel
(8 punten)

Ingrediënten:
250 g kikkererwtenmeel
3 eieren
125 ml yoghurt
grote bos basilicum (ong. 40 blaadjes)
50 g ghee
1 tl baksoda
150 g ui
180 g pittige boeren (geiten)kaas

Bereiding:
Pel en snipper de ui.
Verhit wat olie in een pan en bak hierin de ui lekker zacht en zoet.
Doe de eieren met de yoghurt, ghee, geroosterde knoflookteentjes en baksoda en kikkerwtenmeel in de keukenmachine en laat deze er een mooi beslag van draaien.
Voeg de helft van de basilicum toe en mix het nog kort even door.
Schep dan de uien erdoor.
Bekleed de bodem van een springvorm van 18cm doorsnede met bakpapier en vet de springvorm in.
Schep de helft van het beslag in de vorm en strijk het glad.
Beleg met plakken kaas. Ik gebruikte extra belegen boerenkaas van Loverendale en belegen boerengeitenkaas.
Strooi de overige basilicumblaadjes eroverheen.
Schep de rest van het beslag erop en strijk wederom mooi glad.
Bak het brood tien minuten op de bodem van de braadoven.
Verhuis de vorm daarna naar een plek zo hoog mogelijk in de bakoven en bak het brood daar in 40 tot 50 minuten gaar en goudbruin.
Laat iets afkoelen en verwijder dan de ring van de springvorm.
Laat nog iets verder afkoelen alvorens je een hap neemt. Gesmolten kaas is heet!

1 opmerking: