maandag 4 februari 2019

Glutenvrij gierstbrood met pompoen

Toen ik te horen kreeg
dat ik voortaan beter glutenvrij kon eten,
was dat best een omschakeling.


Wie hier al een paar jaar meeleest,
weet dat ik best experimenteel ben
in mijn koken en bakken
en al behoorlijk wat had uitgeprobeerd.
Maar een keer glutenvrij bakken,
is toch wat anders dan áltijd glutenvrij bakken.
Zeker
omdat het onderzoekstraject wat uitwees
dat ik reageer op gluten,
ook duidelijk liet zien
dat zuivel, ei en tarwe ook een no-go zijn...

Meer over dat traject
lees je misschien hier later nog wel eens.
Nu wil ik gewoon zo snel mogelijk door
naar dit recept
voor een heerlijk glutenvrij pompoen-gierstbrood.


Ik gebruikte als basis
maar paste het aan
om een glutenvrije variant te krijgen
Het resultaat:
mooie structuur, heerlijke smaak
en een kleurtje om vrolijk van te worden!

Pompoen-gierstbrood

Ingrediënten:
500 g gierstmeel
450 g pompoenpuree
180 g water
5 el vlozaadvezel
3 el olie
1 el appelazijn
1 el sole (= een zoutoplossing, je kunt dus ook wat zout toevoegen)
1 el + 1 tl honing
1 tl baksoda
1 tl kaneel
1/2 tl anijspoeder
1/4 tl nootmuskaat

Bereiding:
Meng water, pompoenpuree, azijn, sole, olie en honing in een grote kom door elkaar.
Voeg het meel toe, en vlozaadvezel, kruiden en baksoda.
Kneed alle ingrediënten door elkaar, of nog simpeler, laat je keukenmachine dit doen.
Dek de kom af en laat het deeg 12 tot 24 uur staan op een koele plek.
Warm een gietijzeren pan of bakvorm voor in de braadoven (220 C).
Vet dan de vorm in en bestuif met wat meel (ik gebruik altijd rijstmeel).
Stort het deeg in de pan en zet deze, met de deksel erop, 35 minuten op de bodem van de braadoven.
Haal dan de deksel eraf en laat het brood nog 10 minuten onafgedekt bakken.
Klaar is je mooie oranje broodje! 

Tip: Ik bak van het deeg meestal kleine broodjes in gietijzeren pannetjes als deze. Als je dit doet, houd dan een baktijd aan van 25 minuten mét en nog 10 minuten zonder deksel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten