zaterdag 22 april 2017

Kiekjes op kliekjes #2


Deze keer laat ik je niet zien
welke restjes ik de laatste dagen
heb verwerkt tot nieuw gerechten.
 Nee, deze keer 
laat ik je zien wat ik doe
als een recept niet helemaal uitpakt
zoals ik het bedoeld had ;)

In oktober al
Omdat ik toen niet
de benodigde kokosboter in huis had,
probeerde ik kokosrasp tot boter te verwerken.
Ik had net te weinig rasp én net te weinig geduld

en dus zag het eindresultaat er bij mij
zo uit:


Klik vooral even naar het originele recept
om het verschil te aanschouwen met haar prachtige fudge ;)
Overigens, was mijn 'fudge' nog steeds errug lekker!

Inmiddels heb ik echter een potje kokosboter bemachtigd
en dus toog ik onlangs opnieuw aan het werk.
Geen idee, wat er nu mis ging,
maar de ahornsiroop wilde niet mengen met de rest.
Ik zette de schaal fudge in de diepvries om op te stijven,
maar eindigde met een dun laagje, vrij smakeloze,
witte chocolade bovenop
en ongeveer een centimeter kleverig substantie eronder.
Het is niet erg je vingers ergens bij af te likken,
maar dit leverde toch echt een té groot zooitje op!!!

Daar moest ik een nachtje over slapen...

De volgende dag heb ik alles weer gesmolten
en gekeken of de keukenmachine het wél gemengd kreeg,
waar het mij met de hand niet gelukt was.
Niet dus!


Toen ben ik maar amandelmeel gaan toevoegen
in het draaiende geheel,
met het idee dat de ahornsiroop dáár niet omheen zou kunnen
(of juist heel goed, het is maar hoe je het bekijkt).
Ik denk dat ik minimaal een cup amandelmeel heb toegevoegd,
maar misschien zelfs wel bijna twee.

Weer liet ik het in de vriezer opstijven
en wéér had ik daarna twee lagen,
maar deze keer zat alles beter aan elkaar
én zat ik niet vingerkootjes diep in de ahornsiroop
als ik de fudge wilde breken.


En de smaak!
Oh, de smaak!
Zo lekker!
Maar zo zoet!
Inderdaad, zoals het originele recept:
"zo zoet, dat het glazuur van je tanden barst".

En dat maakt
dat ik eigenlijk wel blij ben
met de grote hoeveelheid amandelmeel;
zitten er mooi extra vetten in
om die suikerpiek wat te matigen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten