zondag 16 april 2017

Kiekjes op kliekjes #1


 In Huize D'Agaraad
wordt zelden eten weggegooid.
Blijft er iets over van een gerecht
dan wordt dat lunch op de volgende dag
óf het wordt verwerkt
tot een geheel nieuw gerecht.

Zal ik je een bekentenis doen?
Ik heb zelfs een zakje in de diepvries
met daarin ijsklontjes ingevroren soep,
waarop staat: "vieze soep".



Die soep was echt niet te pruimen ;)
 Maar de ingrediënten waren goed
en je proeft er echt niets van
als je één of twee van die klontjes
in een andere soep of saus verwerkt.

Omdat verwerking van restjes
voor mij zo belangrijk is,
leek het me een goed idee
om jullie hier regelmatig eens te laten zien
wat ik daarmee doe.
Misschien doe je ideeën op,
óf misschien heb je tips voor mij?

We beginnen vandaag in ieder geval
met een heel simpel idee:
omelet / aardappel-tortilla.


Ik hield deze week van een maaltijd
2 Hasselback-aardappeltjes over en een groot broccoliroosje.
De jongste zoon moest twee uitgeblazen eieren mee naar school nemen.
Omdat we voor een vriendje ook bliezen én een breuk hadden,
had ik dus ook de inhoud van 5 eieren te spenderen.

Ik verhitte wat boter in een lage pan
en legde de aardappelschijfjes hierin.
Het broccoliroosje sneed ik in stukken
en verdeelde ik tussen de aardappelen.
En omdat ik het nog wat karig vond aan groenten
verdeelde ik er ook nog gefermenteerde wortelrasp in,
die iets te zout was uitgevallen om zo te eten.
De eieren werden geklutst en over de groenten gegoten.
De pan schoof ik op de bodem van de braadoven
en enkele minuten later
was er een lekkere en voedzame lunch voor twee personen klaar!


Heerlijk toch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten