zondag 30 april 2017

Hemels abrikozenbroodje


Eerlijk is eerlijk,
het basisrecept van dit brood bedacht ik niet zelf.
Volgens mij staat het als een pistachebrood
in Het hardloperskookboek deel 1.

Heel wat jaar geleden maakte ik het eens
en ik herinner me dat het heerlijk was.
Het is een brood waarin eiwit voor de luchtigheid zorgt.
En nu ik dan, na al die jaren,
eindelijk weer eens eiwit overhad ;),
wilde ik het brood graag weer eens maken.


Omdat de oudste zoon geen fan is van noten,
vulde ik het brood in plaats daarvan met abrikozen.
Zo lekker!
Ik kan me voorstellen
dat een combinatie van pistachenoten en abrikozen
ook geen straf om te eten zal zijn...


Hemels abrikozenbroodje

Ingrediënten:
3 eiwitten
50 g rietsuiker
100 g speltbloem
100 g gedroogde abrikozen
1/2 tl kaneel
zaad uit 2 groene kardemompeulen
snuf zout

Bereiding:
Meng de bloem, kaneel, kardemom en zout door elkaar.
Snijd de gedroogde abrikozen in stukjes en meng deze door de bloem.
Klop de eiwitten stijf in een vetvrije kom.
Voeg beetje voor beetje de suiker toe, terwijl je blijft kloppen.
Spatel voorzichtig het bloem/abrikozenmengsel door het eiwit.
Bekleed een bakvorm met bakpapier en spatel het beslag hierin.
Verdeel het gelijkmatig over de bodem en strijk glad.
Bak het brood hoog in de bakoven in 35 minuten gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten