zondag 4 juni 2017

Kiekjes op kliekjes #5

Al een paar jaar bak ik pompoenbrood;
een brood waarin het vocht in het deeg
vervangen wordt door pompoenmoes.

Dus toen ik laatst rabarbermoes overhad,
bedacht ik me
dat ik daar misschien volgens hetzelfde principe
óók wel een brood mee kon bakken.



Het broodje rees niet zo mooi
en was ook minder luchtig.
De smaak vond ik echter goed
en weer eens wat anders
met net een hint fris zuur van de rabarber.


Wil je het ook eens proberen?
Dit is wat ik deed:

Meng 200 g speltbloem met 200 g volkoren speltmeel,
wat zout, een el olie, een el ahornsiroop, 400 g rabarbermoes
en 5 g gedroogde gist.
Laat het deeg een uur rijzen.
Vet een broodvorm in.
Sla het deeg even om en leg het dan in het bakblik.
Laat het hierin opnieuw een uurtje rijzen.
Bak het dan in op de bodem van de braadoven
in 35-45 minuten mooi gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten