maandag 12 februari 2018

Kvass van pastinaak en yacon


De kvass die ik regelmatig maak van rode bieten,
vind ik erg lekker.
Een paar weken geleden stelde ik me dan ook de vraag:
Zou ik met andere groenten ook een lekkere kvass kunnen krijgen?

Net voor het nieuwe jaar begon
zette ik twee verschillende probeersels in de kelder.

Vandaag deel ik de bereidingswijze
van deze twee variaties,
want ik heb ze beiden lekker bevonden!



 Kvass van pastinaak of yacon

Ingrediënten:
400 g pastinaak / 500 g yacon
2 cm gemberwortel
ong. 1 liter (gefilterd) water
Keltisch zeezout (20 gr per liter water)

Bereiding:
Was vastzittend zand van de pastinaak of yacon, afhankelijk van welke variatie kvass je wilt maken. Schil de groenten niet, want je hebt de bodembacteriën nodig om een goede fermentatie te krijgen.
Snijd de groenten in grove stukken en doe deze in een ruime inmaakpot (een pot van 2 liter moet voldoende zijn).
Snijd de gember in stukjes en doe deze erbij.
Doe het zout in het water en schud zodat een flink deel van het zout in het water oplost.
Giet het water op de groenten in de inmaakpot.
Sluit de pot. Leg eventueel een gewichtje op de groenten om ze onder water te houden.
Zet de pot afgedekt op een koele plek en laat deze daar een week of zes staan.
Proef na die tijd of de kvass niet meer te zout is. Is dat wel het geval, laat de kvass dan nog langer fermenteren.
Is de kvass goed, giet het vocht dan over in schone flessen en geniet van een lekker glaasje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten