donderdag 18 mei 2017

Koffiepraat

Eens per jaar
organiseert de Kindervakantieweek een rommelmarkt.
Buurtbewoners kunnen het hele jaar door
bruikbare spullen naar het wijkhuis brengen
die tijdens de rommelmarkt door vrijwilligers verkocht worden.
De opbrengst is uiteraard voor de Kindervakantieweek.


Ik help er al bijna 30 jaar
- het is niet zozeer dat ik zó oud ben,
maar meer dat ik jong begonnen ben ;) -
en al die jaren
ben ik met een tas of doos vol spullen
en een rijk gevoel
na afloop weer naar huis gegaan...
Dit jaar bestond de buit
uit een aantal kookboeken (zie boven)
en wat keukenspullen / props voor foto's.


Achteraan op de foto,
voor de kijkers links,
zie je de buit van Ernst;
een perculator.
Die wilde hij al een tijd
en nu kon hij er een scoren!
Het gevolg?
Het ruikt hier al dagen naar koffie in huis
én ik kreeg inspiratie voor mijn column in het wijkblad.
Lees maar even mee!


In de twee jaar dat wij nu onze koffie bij een brander in Aarle-Rixtel halen, hebben we veel opgestoken over koffie. We leerden proeven en vonden uit wat wij lekker vinden in koffie, maar we ontdekten ook dat er nog een hele (koffie)wereld te ontdekken was!

Iedere soort plant, iedere grondsoort en ieder klimaat geeft een eigen smaak mee aan de boon die er groeit. De koffiebrander haalt op zíjn beurt daar dan weer tonen uit naar boven, afhankelijk van hoe donker hij de bonen brandt. Ook daar is heel wat verscheidenheid in mogelijk.

Vorige week liet de brander ons proeven van een koffie. Hij maalde een bepaalde boon op stand 4, schonk er water op en liet het ons proeven. Daarna deed hij van dezelfde boon een maling op stand 3,5 en zette dáár koffie van. Wat een wereld van verschil! Waar ik de een echt niet lekker vond, was de ander wél een bakkie naar mijn bekkie.
Ik raakte er even van in paniek: als zoveel dingen een verschil kunnen maken, hoe weet ik dan dat ik goede koffie zet? Maar daarna kwam de opluchting. Ik weet immers al hoe ik met ‘mijn boon’ en onze manier van opschenken thuis een lekkere kop koffie kan krijgen. Als ik niet wil, hoef ik dus niet meer te experimenteren. En nee, ik experimenteer al met zoveel voedingsmiddelen, dat wil ik echt niet ook nog met koffie gaan doen!

Manlief daarentegen gaat hier wel helemaal op los. Een experimenteerdrift die nog aangewakkerd werd doordat hij op de jaarlijkse vlooienmarkt van de Kindervakantieweek een perculator kocht. Dat is toch weer een andere manier van koffiezetten dan het opschenken dat we normaal doen. Hoeveel water moet hier dan in, met hoeveel koffie, welke branding, welke maling en hoe lang laat je het pruttelen… Vraagteken, na vraagteken, na vraagteken…


Al vier avonden op rij staat hij te sippen en nippen. Andere verhouding misschien? Fijnere maling, grovere maling? En over maling gesproken… Al dat malen en malen met ons handmolentje zorgt voor een boven-ontwikkelde linkerarm en dus wil manlief graag een andere molen! 

"Of ik daar plaats voor wil maken in de keuken?"

Hij richt zijn vragende ogen op mij, legt zijn gespierde linkerarm om mijn schouders en biedt me nog een kop koffie aan. Ok, ok, ik zal er eens over denken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten