dinsdag 30 mei 2017

Koffiekenner word je zo!



Hier kon u het al lezen:
ik heb iets met koffie.

Gelukkig neemt Nanda me dat niet kwalijk.
Sterker nog,
ze regelde een recensie-exemplaar
van Koffiekenner word je zo voor me.
Of ik daar maar een mooie recensie over wilde schrijven...


Als je me zou vragen
"vat eens in één woord het boek samen",
zou mijn antwoord zijn:
Breed!

Het gaat van koffie drinken,
naar koffie zetten,
naar koffie branden,
naar koffieteelt,
maar ook het onderhoud van apparatuur wordt beschreven.
In welk boek vind je dat nou,
buiten het onderhoudsboekje?


Gelukkig gaat dit boek niet
over hoe koffie ontdekt,
en de laatste eeuwen verspreid is
over de wereld.
Dat kun je 
in die andere 1001 boeken over koffie al lezen.

Wat in het boek wél wordt uitgelegd
is dat een kop koffie niet zomaar een kop koffie is.
Dat je door te spelen met de maling,
temperatuur van het water,
mate van branding en zetmethoden
een schijnbaar oneindige hoeveelheid
aan mogelijkheden hebt.

Waar de titel in eerste instantie
bij míj de verwachting wekte
dat ik vooral veel zou leren
over de koffieplant, boon en ras,
werd ik aangenaam verrast
met de veel bredere informatie
over malen, zetten en branden
en nog veel meer.

Wat er voor mij echt uitsprong
is de uitgebreide informatie
over hoe je een perfecte espresso kunt zetten;
bijna 30 pagina's met uitleg en beschrijving!


Mijn advies?
Koop dit boek
en gebruik het als basis
voor je experimenten met koffie.

De perfecte titel van dit boek
zou voor mij zijn:
Koffie? Zoek het lekker zelf uit!
Want,
zoals je in bovengenoemde blog van Nanda al hebt kunnen lezen,
is dat ook
waar dit boek mij nu weer toe aangezet heeft!

 Praktische informatie:
Koffiekenner word je zo
Sébastien Racineux, Chung-Leng Tran
Good Cook BV
ISBN: 9789461431554
€ 22,50


Noot: Ik ontving een digitale afdruk van dit boek als recensie-exemplaar. Dit heeft echter op geen enkele wijze mijn beoordeling beïnvloed.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten