woensdag 1 november 2017

Meer dan de rest

Ik zou maar liefst drie nieuwe boeken ontvangen
en dus was het tijd om het kastje
waarin ik de boeken bewaar 'die ik onder handen heb'
te fatsoeneren.


Wat kom ik daar tegen?
Dit boek, waarover ik jullie al die tijd al vergeet te vertellen!
En zo onterecht, want
zeg nou zelf:
die knolselderij op de omslag
is toch al om verliefd op te worden!


Eerlijk is eerlijk,
ik verwachtte bij Meer dan de rest,
met als ondertitel eet beter, verspil minder,
een boek waardoor ik meer met restjes zou leren koken.
En ja, bij veel recepten wordt ook met restjes gewerkt,
maar dat zijn eigenlijk vaak niet de restjes
die ik placht te hebben...


Na het eerste gevoel van teleurstelling
wist het boek echter snel mijn hart te veroveren.
Door de prachtige foto's die zo eenvoudig ogen,
maar waar de kleuren vanaf spatten.
Door de mooie achtergrondverhalen
die laten zien dat veel partijen bezig zijn
de voedselverspilling te verminderen.
En door de gebakken noedels van prei.
Ja, kom met zoiets geks
en je wint mijn hart ;)


En nee, ik heb de gefrituurde preikontjes nog niet geprobeerd.
Maar komende week oogst ik de stengelui in de moestuin
en ga ik eens kijken of ik deze 
in een pan met olie op de AGA
lekker krokant kan krijgen!

Meer dan de rest herinnert me eraan
dat ik vaker wat kleine porties groenten moet fermenteren.
Fermenpeer heeft het ons niet voor niets geleerd, toch?


En ik ben bijzonder blij
met de recepten en tips
om van restjes groenten lekkere spreads te maken:
doperwtenspread, auberginedip, bloemkoolspread, pesto van rucola, rode bieten dip, spread met rode ui en rode bonen...
Dat is zeker iets
wat ik gewoon in mijn routine wil gaan krijgen
om manlief en mezelf
(en, oh machtig mooi droombeeld, misschien wel de kinderen)
ook bij ontbijt en lunch standaard in groenten te voorzien.
De lekkere receptjes die daaruit gaan voortvloeien
zullen natuurlijk op deze blog verschijnen!

Ook interesse in dit boek?
Hieronder de gegevens:
Meer dan de rest. Eet beter, verspil minder.
S. Desair, J. Lens en M. Direx
Uitgeverij Lannoo 
€ 24,99

Noot: Ik ontving dit boek als recensie-exemplaar. Dit heeft echter op geen enkele wijze mijn beoordeling beïnvloed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten