zaterdag 18 november 2017

Kiekjes op kliekjes #9

Onlangs op een zondag
was Huize D'Agaraad het toneel
voor een heuse (brood)bakworkshop.
Een lieve bakker kwam ons wat fijne kneepjes leren
- ha, ha, zie je de woordspeling -
als een soort van teambuildingsactiviteit
voor ons gezin.


Een ding wat niet goed wilde lukken
was het soezenbeslag.
Eén theorie is dat dit kwam
doordat we het beslag met speltbloem maakten
en dit veel minder gluten heeft dan tarwebloem.
Een andere theorie is
dat we onze roux teveel verwarmden
voordat we de eieren toevoegden.
Hoe dan ook,
de soezen waren niet luchtig
en de smaak van ei overheerste.
Niet geschikt dus,
om een zoete room in te spuiten.
 "Bah!" oordeelden de kinderen.


Maar dat hoorde ik ze niet meer zeggen
toen ik later de soezen doorsneed
en rijkelijk besmeerde met zalmmousse!
Toen wisten ze niet
hoe snel ze zoveel mogelijk moesten eten ;)
Of ik dit elke week kon maken?
Tja, de 'mislukte' soezen, dat weet ik niet,
maar de zalmmousse kan ik prima
nog veel vaker maken!



Zalmmousse
Ingrediënten:
100 g gerookte zalm
200 g zalm uit blik
120 g melkkefir (of roomkaas)
1/4 tl Worcestershire saus

Bereiding:
Doe de zalm en tweederde van de melkkefir samen in de keukenmachine.
Laat deze er een mooie mousse van draaien.
Als het nog wat smeuïger mag, voeg dan nog wat kefir toe.
Breng op smaak met de Worcestershire saus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten