maandag 8 februari 2016

Stoofpeertjescake met chufameel

Het is alweer een tijdje geleden
dat ik hier een zak chufameel bestelde.
Shame on me dat ik er nog niets mee deed.


Ook bij het bakken van deze cake
was het niet het eerste meel waar ik aan dacht.
Maar bij het bijeengaren van de ingrediënten
greep ik in een opwelling het chufameel
en daar heb ik zeker geen spijt van gekregen!
 
Oh boy,
wat smaakte deze cake lekker!





Stoofpeertjescake met chufameel

Ingrediënten:
100 g kokosolie
50 g ghee
150 g chufameel
100 g speltmeel
140 g yoghurt
100 g suiker
3 eieren
1 el citroenzest
1 tl vanille extract
2 tl baking soda
snuf zout 
5 stoofperen (gekookt)
2 el kokosmeel

Bereiding:
Stoof de stoofpeertjes gaar (bijvoorbeeld volgens het recept hier onder de foto's) en laat ze daarna uitlekken.
Laat de kokosolie en ghee smelten in een kom boven op de AGA.
Doe alle ingrediënten, op de stoofperen en kokosmeel na, in je keukenmachine en laat de machine er een mooi beslag van draaien. Natuurlijk kun je dit ook met de handmixer doen in een grote kom.
Giet het beslag in een cake- of springvorm. Ik gebruikte een ronde vorm van 23 cm doorsnede en dit leverde een mooie hoge cake op.
Dep als dit nodig is de stoofpeertjes nog wat droog en bestuif ze rondom met wat kokosmeel. Dit kokosmeel zal het vocht opnemen wat eventueel nog uit de peren komt in de oven.
Zet de stoofpeertjes in het beslag in de vorm.
Bak de cake op de middelste richel van de bakoven in 60 minuten gaar.
Nodig wat mensen uit en maak er samen een genietmomentje van!





Stoofpeertjes
 (voor aardig wat personen)
Ingrediënten:
2 kilo stoofperen
1 liter bessensap
1 steranijs
1 kaneelstok
schil van een sinaasappel
Bereiding:
Schil de stoofperen, maar laat ze verder intact.
Zet de peren in een pan en doe bessensap, steranijs, kaneelstok en sinaasappelschil erbij.
Als de peertjes nog niet onder staan, kun je nog wat water toevoegen.
Breng het sap op de hete plaat aan de kook en verhuis dan de pan naar de kookoven.
Als de peren niet zo groot zijn, zijn ze met een uurtje of twee gaar genoeg om ze in bovenstaande cake te verwerken. Wil je de peren los eten, dan mogen ze nog een uur langer garen.
Als je dit wilt, kun je het sap nog inkoken tot een siroop om over de peertjes te serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten