woensdag 10 februari 2016

Kombucha-mosterd

Geïnspireerd door dit filmpje op Landleven.nl
waarin Klaske Bakker laat zien hoe ze mosterd maakt,
toog ik me aan het maken van mijn eigen variant.

Klaske beschrijft dat ze witte wijnazijn gebruikt,
maar je ook andere azijnen kunt gebruiken.
Die opmerking koppelde ik 
aan de sterk verzuurde kombucha op mijn aanrecht
en zo werd 1 en 1 automatisch 2.



Het leverde een goede mosterd op;
pittig, maar goed!

En nu wordt het tijd dat dit meisje,
wat tot nu toe mosterdloos door het leven ging,
de mosterd gaat gebruiken in haar keuken.
Vrijdag zal ik je hier
mijn eerste poging presenteren ;)



Kombucha-mosterd

Ingrediënten:
100 g geel mosterdzaad
200 g goed gerijpte kombucha
1 tl kurkuma
zout en peper naar smaak

Bereiding:
Doe het mosterdzaad en de kombucha bij elkaar in een pot en laat dit minimaal 12 uur samen staan. Het mosterdzaad is dan mooi geweekt.
Na het wellen schep je het mosterdzaad/kombucha- mengsel in de keukenmachine. Laat de keukenmachine het mengsel dan in enkele minuten fijnmalen. Hoeveel tijd nodig is, is afhankelijk van je machine en uiteraard van hoe fijn jij je mosterd wilt hebben.
Voeg dan kurkuma, zout en peper toe en laat de keukenmachine dit nog even door je mosterd mengen.
Schep de mosterd in een pot en zet de pot in de koelkast. Na een paar dagen is de mosterd de eerste scherpte kwijt en is hij klaar voor gebruik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten