woensdag 2 september 2015

What's baking op 2 september 2015: Vijgentaart!


Nog nooit at ik verse vijgen!
Ook vandaag gebeurde dat niet.
Maar...
vandaag at ik wél
gebakken verse vijgen.
Dat is al een stap voorwaarts, toch?


Ik combineerde de ingrediënten en bereidingswijzen
van twee recepten van Focus on Foodies,
namelijk die van de plaatkoek met verse vijgen
en bakte een cake-achtige taart deze ochtend.

Ingegeven door de inhoud van mijn kast
verving ik het glutenvrije meel door speltmeel
en het wijnsteenbakpoeder door baking soda.
Ik gebruikte ook minder suiker.

Ik bakte de taart 30 minuten op de middelste richel van de bakoven.
toen zag de bovenkant
(die eigenlijk de onderkant is,
want de vijgenbovenkant ligt onderop in het bakblik;
snap je het nog?)
er zo uit:


Dat leek goed
en dus haalde ik de taart uit de oven
en keerde 'm met behulp van een bord.
Ai, dat zag er toch wel nat uit...


Bij het verwijderen van de ring
bleek de taart zelfs te gaan 'uitlopen'.
Ik zette de ring dus weer terug,
zo goed en kwaad als dat ging,
en schoof de taart op het bord nog 10 minuten terug in de oven.


Het resultaat leek nog steeds wat nat,
maar deze keer liet ik het daarbij.


Lekker, deze taart
maar er zat een bittere smaak in van het amandelmeel.
Dat is iets wat ik in eerder baksels hiermee
nog nooit geproefd heb.
Zou het aan de batch amandelmeel liggen
of zou het meel een reactie zijn aangegaan
met een van de andere ingrediënten?

Ik houd me aanbevolen voor tips!

Update:
Na een nachtje in de koelkast
bleek de bittere smaak weg te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten