zaterdag 5 september 2015

Recept: Wortel-nectarine taartje

Ik schreef hier laatst
hoe ik van twee overrijpe nectarines
snel een chiazaad-jam maakte.
 De jam gebruikte ik
om een worteltaartje mee te zoeten en binden.


Benieuwd hoe ik dat deed?
Hier is het recept:



Wortel-nectarine taartje




Ingrediënten:
250 g nectarines-chiajam
100 g wortel
100 g gesmolten kokosolie
75 g speltmeel
75 g amandelmeel
1 el appelazijn
1/2 el kaneel
1 tl baking soda
snuf zout

Bereiding:
-Rasp de wortel of doe de wortel in stukken in de blender met de gesmolten kokosolie en laat de blender het werk doen.
-Meng alle ingrediënten goed door elkaar. Let op: laat de baking soda niet direct in contact komen met de azijn, maar meng ze los van elkaar door het beslag.
-Stort het beslag in een kleine bakvorm. Ik gebruikte een ronde springvorm met een diameter van 15 cm.


-Bak het taartje in 50 minuten af in de bakoven, net iets boven het midden.



De gaarheid testen 
door in de taart te prikken 
en te zien 
of de prikker er schoon uitkomt, 
heeft geen nut in dit geval. 
De taart stijft pas op bij het afkoelen.


Zoals je op de foto's hierboven kunt zien,
zakte mijn taartje in tijdens het afkoelen.
Maar ik kan je verzekeren dat dit niets afdoet aan de smaak ;)

Snijdt kleine puntjes van de taart
(of blokjes, als je een vierkante vorm gebruikt)
want het vult enorm.

Lekker als toetje, of bij de koffie!
Of nog beter:
als voedzame snack in de broodtrommel mee naar school.
Beter dan een boterham met hagelslag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten