woensdag 9 maart 2016

Haverrepen met blauwe bessen


 Of ik iets lekkers kon bakken
voor een kennismakingsbijeenkomst?
Ja hoor, dat kon ik wel!
Ik had toch al bakkriebels ;)
en het was tijd weer eens wat nieuws uit te proberen!

Ik putte nog maar eens uit mijn voorraadje
in de zomer geplukte blauwe bessen.



Haverrepen met blauwe bessen
 (12-16 stukken)

Ingrediënten:
1 cup speltmeel
1 cup havervlokken
1/3 cup kokosbloesemsuiker
1/2 cup kokosolie
1/2 tl baksoda
1/2 tl kaneel
1/4 tl gemberpoeder
1,5 cup blauwe bessen
1/4 cup ahornsiroop
1 el kokosmeel
2 tl citroensap

Bereiding:
Prak de blauwe bessen en doe ze met ahornsiroop, kokosmeel en citroensap in een pannetje.
Verwarm dit al roerende en laat het zo'n 10 minuten sudderen in de kookoven.
Meng ondertussen de andere ingrediënten met elkaar tot een kruimelig deeg.
Houdt een halve cup van dit deeg apart en druk de rest van het deeg aan in een met bakpapier bekleedde bakvorm (ong. 13x13 cm). Zorg er overigens voor dat het bakpapier wat uitsteekt, zodat je het later kunt gebruiken om je baksel gemakkelijk uit de vorm te tillen.
Verdeel het blauwe bessen mengsel over het deeg en verdeel dan de deegkruimels die je apart hebt gehouden over de blauwe bessen.
Bak de haverkoek in 35 minuten zo hoog mogelijk in de bakoven gaar.
Laat de koek eerst wat afkoelen voor je 'm uit de vorm haalt en laat nog wat verder afkoelen voor je de koek in repen, stukken of punten snijdt.
Je kunt de haverrepen in de koelkast bewaren. Ze worden dan ook nog wat steviger.



Variatietips:
Omdat ik aan één koek niet genoeg had voor én de bijeenkomst én het smachtende thuisfront, bakte ik er twee. Natuurlijk gebruikte ik voor die tweede ander fruit. Ik prakte een kiwi en vulde dit aan met aardbeien (ook uit mijn diepvriesvoorraad) tot ik in totaal 1,5 cup had. Dit verwerkte ik verder hetzelfde als de blauwe bessen. Ook lekker!


En natuurlijk ga ik nog een 'appeltaart'-variant maken door appels en rozijnen te gebruiken en de hoeveelheid kaneel wat te verhogen. Oh, en dan wat amandelschaafsel bovenop... 
Hmm! Ik voel een nieuwe recept geboren worden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten