maandag 12 maart 2018

Hartige linzensoep met hennepzaad


Oej, wat een heerlijk soepje was dit!
Een grote fout dus, van mij,
om er geen foto's van te nemen!
En ik had er nog wel twee dagen de kans toe :(

Gelukkig kon ik me wel herinneren (denk ik)
wat ik er allemaal in had gedaan
en dus kan ik nu met jullie
in ieder geval het recept delen.


De jongste zoon wilde het niet eten,
omdat hij had gezien dat er bieten in gingen.
Maar toen hij het de volgende dag tóch proefde
had hij spijt van zijn weigering de dag ervoor.
Tja, moet je maar naar je broer luisteren...
Als die
met zijn kieskeurige bekje
roept dat het lekker is,
zou ik er zeker op vertrouwen!

Doen dus!


Hartige linzensoep met hennepzaad
 (6 porties)

Ingrediënten:
400 g pompoen
2 rode bieten (middelgroot)
1 liter water
1 cm gemberwortel
1 cm geelwortel
1 cup rode linzen
1/2 cup hennepzaad
1 tl paprikapoeder
1 tl knoflookpoeder
1 tl Keltisch zeezout

Bereiding:
Schil de pompoen (tenzij deze eetbaar is) en snijd de pompoen in blokjes.
Schil de rode bieten en snijd ook deze in blokjes.
Doe de pompoen en rode biet met het water in een pan en breng het water aan de kook.
Verhuis de pan naar de kookoven en laat daar de pompoen en rode biet garen. Hoe lang dit duurt, is afhankelijk van hoe groot je de blokjes sneed.
Als de pompoen en biet gaar zijn, giet je de inhoud van de pan in een blender.
Voeg de gemberwortel en geelwortel toe en mix alles fijn. (Of doe dit met een staafmixer)
Giet het soepje weer terug in de pan en roer er de kruiden en specerijen doorheen.
Breng opnieuw aan de kook en vroeg dan de linzen en het hennepzaad toe.
Kook de soep in de kookoven tot de linzen gaar zijn.
Je kunt de soep nu eten, maar de soep wordt nog lekkerder als je deze nu laat afkoelen en de smaken een dag laat intrekken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten