vrijdag 24 april 2015

What's cooking op 24 april + recept: Wortel-pindasoep

Er waren nog restjes vandaag;
wat raapstelenstamp
en tagliatelle met spinazie.
Maar omdat het maar kleine hoeveelheden waren,
besloot ik er soep bij te maken
om de gaatjes te vullen.

Uiteindelijk bleek de soep zo vullend
dat we met moeite de restjes opkregen ;)

Ik maakte:


Wortel-pindasoep

Ik gebruikte:
500 ml runderbouillon (van de buffels)
700 gr. winterpeen (geschild en in schijfjes)
1 grote ui
2 tenen geroosterde knoflook
3 el pindakaas
1 tl sambal
1 el keltisch zeezout (omdat mijn bouillon nog niet gezout wat)

Wat deed ik?
-Ik sneed de peen in plakken en de ui in kwarten. Dit ging op een bakplaat, gehusseld met een beetje olie, en schoof een 25 minuten bovenin de braadoven.
-Ik deed de bouillon in een pan en roerde er, tijdens het opwarmen, het zout doorheen. Let op: als je bouillon gebruikt die al gezouten is, hoef je geen of veel minder zout toe te voegen.
-Na 25 minuten gingen de peen en ui in de pan erbij en voegde ik 2 tenen van een bol geroosterde knoflook toe. Heb je geen geroosterde knoflook liggen (wel een aanrader!)? Bak dan, voordat je de bouillon in de pan doet, er eerst 2 fijngesnipperde tenen knoflook in wat olie in aan.
-Laat de soep nog minimaal 20 minuten trekken. Langer mag ook. Bij mij ging de pan wel 4 uur de kookoven in.
-Ik deed de soep over in de blender om 'm te pureren.
-Er ging nog pindakaas (proef even tussendoor) en sambal bij en alles werd nogmaals gemixt.
-De soep ging weer in de pan en schoof nog heel even de kookoven in.
-Klaar! Eet smakelijk!

Tip: serveer de soep met wat pinda's erop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten